Serdecznie zapraszamy Państwa

na konferencję w ramach kampanii społecznej
na rzecz wzmacniania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży "Pomimo... Bądź"

Wsparcie dla Młodych. Jak chronić zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży?

 

Konferencja jest odpowiedzią na potrzeby nas dorosłych: nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z młodzieżą, które pokrywają się z doniesieniami z badań:

  • Fundacji Unaweza i raportu z 2022, wskazującego, że stres towarzyszy ponad 80 % młodych ludzi, a tylko 5% z nich skorzystało z pomocy psychologa w szkole lub placówce;
  • Telefonu Zaufania, z którego statystyk wynika, że kategoria zdrowia psychicznego jest dominującym (96,5%) wątkiem w rozmowach i  wiadomościach;
  • Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę Nie ma dnia, kiedy zespół nie odebrałby telefonu, w którym pojawia się temat zdrowia psychicznego i  trudności w tym obszarze (Paulina Pawłowska);
  • Fundacji GrowSpace pozyskanych od policji, mówiących o tym, że w 2022 r. padł rekord prób samobójczych dzieci i młodzieży: odnotowano ponad 2 tys. prób, czyli o 150 proc. więcej niż w  2020 r.
  • ...

Jednocześnie Narodowy Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2023-2030, w jednym z podstawowych celów zakłada udzielanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieciom, uczniom, nauczycielom i rodzicom.

Powyższe doniesienia są tylko wycinkiem szerszej perspektywy, ale pokazują jak kluczowy w pracy z młodymi ludźmi jest obszar chronienia i wzmacniania zdrowia psychicznego. Jak kruche mogą być mechanizmy radzenia sobie młodych ludzi z  trudnościami, problemami i kryzysami dnia codziennego.

W związku z tym powstają pytania:

  • Jak wesprzeć i pomóc, byśmy nie musieli leczyć lub interweniować w kryzysie?
  • Jak skutecznie działać prewencyjnie, by niepotrzebne było działanie interwencyjne?
  • Kiedy zauważyć, że konieczna jest pomoc specjalisty: psychologa, psychiatry?

Do odpowiedzi na powyższe pytania zbliżymy się w dniach 16 i  17 maja 2024 r., podczas dwóch dni konferencji.

Pierwszy dzień wykładowo/seminaryjny poświęcony zostanie dzieciom i młodzieży wysokowrażliwej oraz skutecznej komunikacji i regulacji emocji u młodych ludzi.

Drugi dzień warsztatowy poświęcony będzie przybliżeniu rozumienia i wsparcia młodych ludzi w zakresie budowania wytrwałości i radzenia sobie z  niewygodnymi emocjami oraz skutecznym strategiom wsparcia. Podejmiemy tematy związane ze wspieraniem młodych ludzi, czyli prewencją trudności depresyjnych. Ważnym aspektem będzie również zadbanie o własną kondycję zawodową, by nie stanąć na progu wypalenia zawodowego. Wg badań opublikowanych przez platformę doradztwa zawodowego Jobbli, wśród Europejczyków jesteśmy narodem najczęściej zmagającym się z wypaleniem zawodowym. Obejmuje to aż 26% Polaków.

Termin konferencji: 16 - 17 maja 2024 r.

Miejsce konferencji: Hotel Diament, Ustroń, ul. Zdrojowa 3

Koszt udziału w konferencji: 650 zł
UWAGA: Dopłatę do pokoju jednoosobowego uczestnik pokrywa we własnym zakresie.

Harmonogram konferencji:

16 maja 2024 r. (wykładowo-seminaryjny)

Godzina

Temat

10:00 – 11:00

Rejestracja uczestników i powitalna kawa

11:00 – 12:30

Skuteczne techniki komunikacji i regulacji emocjonalnej dla dzieci i młodzieży (wykład)

Natalia Rusin

13:00 – 15:00

Obiad

15:00 – 16:30

Dzieci wysoko wrażliwe część I seminarium

Monika Baryła-Matejczuk

16:30 – 16:45

Przerwa kawowa

16:45 – 18:15

Dzieci wysoko wrażliwe część II seminarium

Monika Baryła-Matejczuk

19:00

Kolacja

 

17 maja 2024 r. (warsztatowy)

Godzina

Warsztaty do wyboru / prowadzenie

8:00 – 10:00 Śniadanie

10:00 – 13:00

"Każda chmura ma srebrną podszewkę". O wzmacnianiu siebie i innych w trudnych czasach

Beata Łęcka, Krystyna Szczęsna-Witkowska

Wspierać czy leczyć – prewencja zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży

Beata Birnbach

Jak wspierać własną kondycję zawodową – przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu

Katarzyna Jaworska

11:15 – 11:30

Przerwa kawowa

13:00 – 13:30

Zakończenie konferencji

13:30 – 15:00

Obiad

 

Zapraszamy serdecznie! To wyjątkowa okazja do nauki, wymiany doświadczeń i wspólnego działania na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży.

 

Warunki uczestnictwa

Koszt udziału: 650 zł

Termin płatności: 11 maja 2024 r.

Wolnych miejsc: 13.

O udziale w konferencji / seminarium decyduje dokonanie wpłaty po uprzednim zgłoszeniu się online do dnia 11 maja 2024 r.

Istnieje też opcja przesłania wypełnionej i podpisanej karty zgłoszenia (kliknij tutaj) faksem (nr 32 209 53 13) lub pocztą (ROM-E „Metis” w Katowicach, 40-530 Katowice, ul. Drozdów 21).

Prosimy o wpłatę na konto:

ING Bank Śląski S.A.
94 1050 1214 1000 0090 7749 6066
z dopiskiem: 11K

FAKTURY – Uwaga!

Wystawiona faktura nie podlega zmianie! Prosimy o dokładne zapoznanie się z poniższymi informacjami.

W przypadku wpłat dokonywanych przez osobę prywatną automatycznie wystawiamy fakturę na nazwisko osoby wpłacającej.

W razie innej formy płatności prosimy przed dokonaniem wpłaty uzgodnić to z p. Adrianą Porębską-Kościelniak – tel. 32 209 53 12 lub 14 wew. 118, e-mail:

W przypadku wpłat dokonywanych przez szkołę/placówkę prosimy w tytule przelewu podać kod szkolenia, NIP instytucji oraz imiona i nazwiska uczestników, za których została dokonana opłata.

Centralizacja VAT – szkoły/placówki prosimy ponadto o przesłanie danych nabywcy i odbiorcy potrzebnych do wystawienia faktury VAT na adres e-mail:

Nieuiszczenie opłaty w terminie, w przypadku dużej liczby uczestników, skutkować może brakiem możliwości uczestniczenia w szkoleniu.

 

Dodatkowych informacji udziela koordynator:

Mirosława Bochner
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 149
e-mail:

O prowadzących:

Mirosława Bochner – kierownik, nauczyciel-konsultant

Psycholog, trener Polskiego Towarzystwa Psychologicznego nr I/335, coach ACC International Coach Federation, członek Wojewódzkiej Rady Zdrowia Psychicznego powołanej przez Marszałka Województwa Śląskiego.

Od lat zajmuje się tematyką związaną z profilaktyką i wzmacnianiem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, budowaniem odporności psychicznej, rozwijaniem zaradności i skuteczności u dzieci i młodzieży oraz kształtowaniem adekwatnej samooceny. Ponad 2000 tysiące godzin szkoleń z dorosłymi w zakresie budowania poczucia wartości, odporności psychicznej, treningów umiejętności społecznych, asertywności i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych (śmierć, żałoba, myśli samobójcze). W pracy z ludźmi interesuje się tym, co drugi człowiek wnosi do relacji i jak może ten potencjał wykorzystać w kierunku świadomego rozwoju osobistego. W proponowanych warsztatach stara się zbalansować wiedzę i praktykowanie konkretnych zachowań niosących zmianę dla polepszenia funkcjonowania. Wiedza dotyka aspektów akceptowania siebie, negatywnych przekonań, filarów poczucia własnej wartości; praktykowanie skupia się wokół ćwiczenia zachowań pożądanych. Jest przekonana, ze kontakt z innymi osobami z grupy warsztatowej daje możliwość odkrywania własnych zasobów i mocnych stron. Posiada wieloletnie doświadczenia w pomocy psychologicznej i pracy psychoedukacyjnej z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi w obszarach skutecznych metod uczenia się, uaktywniania i stymulowania mózgu w procesie przyswajania wiedzy, interwencji kryzysowej na terenie szkoły. W obszarze interwencji kryzysowej zajmuje się tematyką związaną z radzeniem sobie w żałobie, żalu po stracie, zachowań suicydalnych. Ponad dziesięć lat superwizuje pracę wychowawców ośrodków wychowawczych, współpracuje ze stowarzyszeniami pracującymi na rzecz rodziny i zastępczego rodzicielstwa.

Absolwentka wielu szkoleń doskonalących umiejętności pomocy i wsparcia psychologicznego prowadzonych przez specjalistów z Polskiego Instytutu Ericksonowskiego w Łodzi, Instytutu Gestalt w Krakowie, Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodka Synapsis w Warszawie. Po przeszkoleniu w zakresie terapii psychodynamicznej w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym.

Natalia Rusin

Psycholog, psychoterapeuta CBT, pedagog specjalny, terapeuta środowiskowy, edukator pozytywnej dyscypliny.

Monika Baryła-Matejczuk

Doktor psychologii, adiunkt w Pracowni Psychoprofilaktyki i Pomocy Psychologicznej na Wydziale Nauk o Człowieku Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Autorka licznych publikacji z obszaru psychoprofilaktyki i pomocy psychologicznej, konstruowania programów wychowawczo-profilaktycznych szkoły i placówki, wrażliwości przetwarzania sensorycznego, wrażliwości środowiskowej. Opracowała (wraz z zespołem) narzędzie do pomiaru wysokiej wrażliwości u dzieci w wieku 3-10 lat, a także polską adaptację skali Highly Sensitive Persona Scale i Highly Sensitive Child.

Beata Łęcka – nauczyciel-konsultant

Psychologia – UŚ, Szkolna psychologia defektologiczna – Uniwersytet Warszawski (studia podyplomowe). Absolwentka wielu szkoleń doskonalących umiejętności pomocy psychologicznej w pracy indywidualnej, rodzinnej i grupowej, prowadzonych przez specjalistów z "Polskiego Instytutu Ericksonowskiego" w Łodzi, "Instytutu Gestalt" w Krakowie"," "Laboratorium""Psychoedukacji" i Ośrodka "Synapsis" w Warszawie oraz specjalistów z zagranicy (m.in. "Pittsburgh International Children and Families Institute" – USA, Uniwersytet "Fontys"w Tilburgu – Holandia). Uczestniczyła w trzyletnim projekcie polsko-holenderskim "Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach(SFA) nową metodą w systemach opieki społecznej i edukacji w Polsce" (w charakterze zarówno uczestnika szkoleń, jak i trenera upowszechniającego tę metodę).

Posiada wieloletnie doświadczenia w pomocy psychologicznej, terapii i pracy psychoedukacyjnej z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi.

Prowadzi szkolenia dla nauczycieli, pedagogów i psychologów, zwiększające m.in. ich umiejętności korzystania z własnego potencjału w pracy z grupą i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi. W pracy terapeutycznej szeroko stosuje metody pracy z ciałem (m.in. w sytuacjach trudnych, na podłożu przeciążenia stresem) oraz wspierania dziecka w rozwoju i w obliczu różnego rodzaju sytuacji kryzysowych (m.in. przemocy rówieśniczej, rozwodu, adaptacji w rodzinie zrekonstruowanej, śmierci osób bliskich). W zakresie interwencji kryzysowej zajmuje się problematyką samobójstw, pomocy psychologicznej uczniom pogrążonym w żałobie oraz działaniami postwencyjnymi na terenie szkoły w przypadku śmierci ucznia.

Beata Birnbach – nauczyciel-konsultant

Psychologia – UŚ, nauczyciel dyplomowany. Absolwentka 2-letniego programu edukacji psychologicznej w zakresie psychoterapii Gestalt w Instytucie Terapii Gestalt w Krakowie i 4-letniego studium doskonalącego dla psychologów "Podstawy psychoterapii" prowadzonego przez specjalistów z Instytutu Terapii Gestalt z Krakowa, Instytutu Ericksonowskiego z Łodzi i Laboratorium Psychoedukacji z Warszawy. Szkolenia i superwizje w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym.

22-letni staż pracy zawodowej; posiada wieloletnie doświadczenia w pomocy psychologicznej i pracy psychoedukacyjnej z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi. Od wielu lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli, pedagogów i psychologów, zwiększające m.in. ich umiejętności pracy z grupą i radzeniem sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi, wspierania dziecka w rozwoju oraz w obliczu różnego rodzaju sytuacji kryzysowych (m.in. przemocy rówieśniczej, rozwodu, śmierci osób bliskich). Zajmuje się pracą superwizyjną, udzielając wsparcia osobom pracującym z grupami, rodzinami i pacjentami indywidualnymi.

Głównym obszarem jej pracy jest tematyka związana z zaburzeniami depresyjnymi, zaburzeniami lękowymi i zaburzeniami odżywiania. Pracuje psychoterapeutycznie z osobami zgłaszającymi tego typu problemy. Uczy również pracy ze stresem rozpoznawania jego objawów i redukowania skutków. Zajmuje się wsparciem osób zagrożonych wypaleniem zawodowym.

Katarzyna Jaworska – nauczyciel-konsultant

Psycholog, konsultant, szkoleniowiec. Nauczyciel dyplomowany. Absolwentka studiów podyplomowych z  zakresu psychodietetyki, 4-letniego Studium doskonalącego dla psychologów "Podstawy psychoterapii", szkoleń z tematyki pomocy psychologicznej i psychoterapii, pomocy w sytuacji kryzysu oraz wzmacniania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, prowadzonych przez specjalistów z ośrodków terapeutycznych w  kraju, takich jak: Instytut Terapii Gestalt z Krakowa, Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Krakowie, Instytut Ericksonowski z  Łodzi, Laboratorium Psychoedukacji z Warszawy, uczelnie w kraju i specjalistów z zagranicy.

Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy zawodowej z  dziećmi wieku przedszkolnym, młodzieżą i rodzicami w zakresie poradnictwa, konsultacji i psychoterapii. Od wielu lat obszarem jej pracy szkoleniowej są zagadnienia związane z profilaktyką zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, identyfikowaniem u  nich zagrożeń i kryzysów, minimalizowaniem objawów utrudniających ich życie szkolne, szukaniem obszarów siły, mocy i skutecznych metod radzenia sobie ze stresem. W obszarze interwencji kryzysowej zajmuje się tematyką związaną ze stresem pourazowym oraz zachowaniami autoagresywnymi u dzieci i  młodzieży. Od około 20 lat wspiera nauczycieli i wychowawców szkół sanatoryjnych i przyszpitalnych organizując dla nich wyjazdowe konferencje i szkolenia z zakresu pracy z dzieckiem chorym i czasowo odizolowanym od rodziców. Ponadto wspiera nauczycieli w zakresie profilaktyki syndromu wypalenia zawodowego.

Krystyna Szczęsna-Witkowska – nauczyciel-konsultant

Psychologia – UŚ, Coaching – efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen J. Ziętka w Katowicach (studia podyplomowe), kurs Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach (PSR) nową metodą w systemach opieki społecznej i edukacji w Polsce – uprawnienia trenera upowszechniającego Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach. Nauczyciel dyplomowany.

Szkolenia dla dyrektorów i nauczycieli z tematów: kursy podstawowe i zaawansowane w zakresie Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, coaching Skoncentrowany na Rozwiązaniach, spójność zespołu nauczycielskiego, interwencja kryzysowa na terenie szkół i placówek, profilaktyka wypalenia zawodowego, kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki agresji, pomoc dzieciom i młodzieży w obliczu kryzysu rozwodowego, Filmowa Akademia Pomocy Psychologicznej dla nauczycieli, treningi w zakresie Projektu Heroicznej Wyobraźni prof. P. Zimbardo; trenerka programu "Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej"; współautorka programu "Mógoki. Jak pracować z dziećmi nad wytrwałością".

Opublikowano 22 marca 2024
Zmieniono 24 kwietnia 2024
Wróć